adres: ul. Janosika 110, 92-108 Łódź
inwestor: Rzymsko-Katolicka Parafia pw. Matki Bożej Różańcowej
i św. Stanisława Biskupa Męczennika
Ks. Proboszcz Marek Izydorczyk
autor: prof. nadzw. dr hab. arch. Joanna Walendzik –Stefańska
współpraca: mgr Marta Chodorek
jednostka projektowa: Autorska Pracownia Projektowa PASS
I. Opis
Stan istniejący
Budynek kościoła zbudowano w latach 1929-1931 w stylu modernistycznym wg projektu architekta Józefa Kabana. W latach 80 – tych XX wieku pozostawiono korpus kościoła z wieżą i od strony zachodniej dobudowano nową bryłę. Bryła na planie kwadratu ustawionego pod katem 45 stopni względem osi nawy zawiera prezbiterium i pomieszczenia parafialne. W korpusie kościoła pozostawiono dawny drewniany sufit i ceramiczną posadzkę. Strop nowej części to żelbetowy kaseton na siatce kwadratowej 145 x 145 cm.
(W dokumentach Parafii nie zachował się projekt architektoniczno-budowlany rozbudowy.)
Wnętrze kościoła .
Prezbiterium:
Ściana ołtarzowa jest uformowana z dwóch skośnych ścian z nałożoną przestrzenną kompozycją plastyczną. Kompozycja w kolorze zielonym przedstawia prawdopodobnie Drzewo życia w otoczeniu aniołów.
(nie znamy autora kompozycji, w Parafii nie zachował się jej projekt)
Na tle kompozycji obraz – MB Różańcowa w otoczeniu świętych św. Katarzyny i św.
Dominika. Powyżej umieszczona rzeźba w terakocie – Jezus Zmartwychwstały. Poniżej, tabernakulum, na tle witraża z pomarańczowo-czerwonych szkieł (projekt ks. Tadeusza Furdyny).
Po stronie prawej prezbiterium ołtarz Bożego Miłosierdzia z kopią obrazu krakowskiego Adolfa Hyły i chrzcielnicą, po lewej ołtarz MB Nieustającej Pomocy.
Podobnie jak ściana ołtarzowa obydwa ołtarze boczne są udekorowane kolistymi styropianowymi elementami naklejonymi na ścianę.
Ściany boczne i tylne prezbiterium są w kolorze różowo-pomarańczowym.
Posadzka: kamienna – niemiecki marmur jurajski w kolorze bezowym (typu Morawica).
Sufit prezbiterium – konstrukcja kasetonowa z wieloma punktami świetlnymi wewnątrz.
Nawa kościoła:
Ściany w kolorze białym są płaskie z pięcioma oknami po każdej ze stron.
W oknach nawy – współczesne witraże przedstawiające wizerunki świętych projektu ks. Tadeusza Furdyny i zrealizowane przez ks. Tadeusza Żurawskiego z Salezjańskiej Pracowni Witraży.
Stacje Drogi Krzyżowej wiszą bezpośrednio na ścianie.
Posadzka: ceramiczna, dwukolorowa z początku XX wieku.
Sufit: drewniany belkowo /kasetonowy, w kolorze ciemno brązowym
Koncepcja renowacji wnętrza .
Założenie inwestora:
Zdaniem parafian i proboszcza kompozycja ściany ołtarzowej nie nawiązuje do wezwania kościoła (Matki Bożej Różańcowej), jest chaotyczna ikonograficznie i kolorystycznie. Wnętrze kościoła jest optycznie niespójne i należy poczynić starania w celu ujednolicenia kolorystycznego wnętrza oraz odnowienia nawy kościoła.
Idea ikonograficzno-artystyczna przebudowy .
Założenia projektowe:
-
wzmocnienie wizualnego przekazu ideowo-symbolicznego nawiązującego do wezwania kościoła (MB różańcowa)
-
uporządkowanie i zmianę hierarchii poszczególnych elementów ikonograficznych wnętrza
-
zmianę kompozycji ściany ołtarzowej
-
zmniejszenie dominacji optycznej kasetonowej konstrukcji sufitu prezbiterium
-
ujednolicenie formalne i kolorystyczne całości wnętrza, nawy i strefy prezbiterialnej
Projekt zakłada:
-
pozostawienie i uzupełnienie w prezbiterium elementów ikonograficznych związanych z różańcowym kultem maryjnym i wezwaniem kościoła
-
w ołtarzach bocznych umieszczenie obrazów związanych z kultem Chrystusa: po lewej stronie Obrazu Serca Jezusowego (obecnie wiszący z tyłu prezbiterium po prawej pozostawienie obrazu Miłosierdzia w otoczeniu wizerunków św. Faustyny i św. Jana Pawła II
-
pozostawienie obrazu MB Różańcowej jako głównego elementu kompozycji ściany ołtarzowej, elementem skupiającym uwagę wiernych
-
na osi prezbiterium nad obrazem umieszczenie minimalistycznego krzyża na metalowym łuku spinającym dwie części ściany (nawiązanie do Łuku tęczowego)
-
umieszczenie symetrycznie po dwóch stronach tabernakulum niewielkich obrazów, MB Nieustającej Pomocy i patrona kościoła św. Stanisława
-
domkniecie kompozycji prezbiterium przez dwa dekoracyjne pasy z kompozycja malarską
Linearna Kompozycja zawiera elementy nawiązujące do części różańca, po lewej do części Radosnej i Bolesnej po prawej do części Chwalebnej i Światła.
Formy z 5 kołami, symbolizującymi pięć tajemnic otacza ornament w formie różańca. Pasy wypełnia wzór z elementami krzewu różanego – kwiatami i liśćmi. Tło bezowe lub błękitne w zależności od wariantu A lub B, linie malowane złotem.
Powyższe rozwiązanie określa schemat kompozycyjny – który zostanie uszczegółowiony malarsko w fazie realizacji przez wykonawcę polichromii.
(jako wykonawcę proponujemy doświadczony zespół dr hab. Sylwestra Piędziejewskiego z Pracowni Ściany ASP /który realizował m.in. polichromie w kaplicy adoracyjnej łódzkiej katedry).
-
korekta kasetonu – zamkniecie trzech pól na osi nad prezbiterium i spłycenie kolejnych
Oświetlenie sztuczne wnętrza
-
zmiana oświetlenia prezbiterium – 4 zwisające oprawy z e środków 4 pól kasetonu
-
zmiana oświetlenia nawy na dwa rzędy nowoczesnych kolistych, liniowych żyrandoli
-
zmiana tradycyjnych kinkietów na nowoczesne kubiki świecące góra/ dół – wprowadzenie układów rytmicznych – obramień otworów okiennych i stacji Drogi krzyżowej
Warianty kolorystyczno-materiałowe wnętrza:
Wariant A
Nawiązanie do kolorystyki Maryjnej – biel w połączeniu z błękitem, złocenia w dekoracyjnych pasach prezbiterium
-
pomalowanie na biało sufitu nawy
-
uzyskanie tektoniki dotychczas płaskich ścian nawy (zabudowa G-k lub sztukateria)
-
wprowadzenie białych obramień okiennych
-
wprowadzenie białych paneaux pod poszczególne stacje Drogi krzyżowej
-
wyodrębnienie kolorem pionowych fragmentów ścian w ołtarzach bocznych
-
wprowadzenie kolorystyki ścian w tonacji szaro – błękitnej w różnych gradacjach
Wariant B
Nawiązanie do istniejących elementów wnętrza, drewnianego sufitu i posadzki w prezbiterium – odcienie beżu z elementami drewna, złocenia w dekoracyjnych pasach prezbiterium
-
pozostawienie ciemnego drewna sufitu nawy
-
wprowadzenie drewnianych obramień okiennych
-
wprowadzenie drewnianych paneaux pod stacje Drogi krzyżowej
-
wyodrębnienie drewnem pionowych stref ołtarzy bocznych
-
wprowadzenie kolorystyki ścian w tonacji beżowej w różnych gradacjach – beżowe tło dekoracyjnych pasów w prezbiterium
24 maja 2023 Joanna Walendzik-Stefańska