adres: ul. Janosika 110, 92-108 Łódź

inwestor: Rzymsko-Katolicka Parafia pw. Matki Bożej Różańcowej

i św. Stanisława Biskupa Męczennika

Ks. Proboszcz Marek Izydorczyk

autor: prof. nadzw. dr hab. arch. Joanna Walendzik –Stefańska

współpraca: mgr Marta Chodorek

jednostka projektowa: Autorska Pracownia Projektowa PASS

I. Opis

Stan istniejący

Budynek kościoła zbudowano w latach 1929-1931 w stylu modernistycznym wg projektu architekta Józefa Kabana. W latach 80 – tych XX wieku pozostawiono korpus kościoła z wieżą i od strony zachodniej dobudowano nową bryłę. Bryła na planie kwadratu ustawionego pod katem 45 stopni względem osi nawy zawiera prezbiterium i pomieszczenia parafialne. W korpusie kościoła pozostawiono dawny drewniany sufit i ceramiczną posadzkę. Strop nowej części to żelbetowy kaseton na siatce kwadratowej 145 x 145 cm.

(W dokumentach Parafii nie zachował się projekt architektoniczno-budowlany rozbudowy.)

Wnętrze kościoła .

Prezbiterium:

Ściana ołtarzowa jest uformowana z dwóch skośnych ścian z nałożoną przestrzenną kompozycją plastyczną. Kompozycja w kolorze zielonym przedstawia prawdopodobnie Drzewo życia w otoczeniu aniołów.

(nie znamy autora kompozycji, w Parafii nie zachował się jej projekt)

Na tle kompozycji obraz – MB Różańcowa w otoczeniu świętych św. Katarzyny i św.

Dominika. Powyżej umieszczona rzeźba w terakocie – Jezus Zmartwychwstały. Poniżej, tabernakulum, na tle witraża z pomarańczowo-czerwonych szkieł (projekt ks. Tadeusza Furdyny).

Po stronie prawej prezbiterium ołtarz Bożego Miłosierdzia z kopią obrazu krakowskiego Adolfa Hyły i chrzcielnicą, po lewej ołtarz MB Nieustającej Pomocy.

Podobnie jak ściana ołtarzowa obydwa ołtarze boczne są udekorowane kolistymi styropianowymi elementami naklejonymi na ścianę.

Ściany boczne i tylne prezbiterium są w kolorze różowo-pomarańczowym.

Posadzka: kamienna – niemiecki marmur jurajski w kolorze bezowym (typu Morawica).

Sufit prezbiterium – konstrukcja kasetonowa z wieloma punktami świetlnymi wewnątrz.

Nawa kościoła:

Ściany w kolorze białym są płaskie z pięcioma oknami po każdej ze stron.

W oknach nawy – współczesne witraże przedstawiające wizerunki świętych projektu ks. Tadeusza Furdyny i zrealizowane przez ks. Tadeusza Żurawskiego z Salezjańskiej Pracowni Witraży.

Stacje Drogi Krzyżowej wiszą bezpośrednio na ścianie.

Posadzka: ceramiczna, dwukolorowa z początku XX wieku.

Sufit: drewniany belkowo /kasetonowy, w kolorze ciemno brązowym

Koncepcja renowacji wnętrza .

Założenie inwestora:

Zdaniem parafian i proboszcza kompozycja ściany ołtarzowej nie nawiązuje do wezwania kościoła (Matki Bożej Różańcowej), jest chaotyczna ikonograficznie i kolorystycznie. Wnętrze kościoła jest optycznie niespójne i należy poczynić starania w celu ujednolicenia kolorystycznego wnętrza oraz odnowienia nawy kościoła.

Idea ikonograficzno-artystyczna przebudowy .

Założenia projektowe:

  • wzmocnienie wizualnego przekazu ideowo-symbolicznego nawiązującego do wezwania kościoła (MB różańcowa)

  • uporządkowanie i zmianę hierarchii poszczególnych elementów ikonograficznych wnętrza

  • zmianę kompozycji ściany ołtarzowej

  • zmniejszenie dominacji optycznej kasetonowej konstrukcji sufitu prezbiterium

  • ujednolicenie formalne i kolorystyczne całości wnętrza, nawy i strefy prezbiterialnej

Projekt zakłada:

  • pozostawienie i uzupełnienie w prezbiterium elementów ikonograficznych związanych z różańcowym kultem maryjnym i wezwaniem kościoła

  • w ołtarzach bocznych umieszczenie obrazów związanych z kultem Chrystusa: po lewej stronie Obrazu Serca Jezusowego (obecnie wiszący z tyłu prezbiterium po prawej pozostawienie obrazu Miłosierdzia w otoczeniu wizerunków św. Faustyny i św. Jana Pawła II

  • pozostawienie obrazu MB Różańcowej jako głównego elementu kompozycji ściany ołtarzowej, elementem skupiającym uwagę wiernych

  • na osi prezbiterium nad obrazem umieszczenie minimalistycznego krzyża na metalowym łuku spinającym dwie części ściany (nawiązanie do Łuku tęczowego)

  • umieszczenie symetrycznie po dwóch stronach tabernakulum niewielkich obrazów, MB Nieustającej Pomocy i patrona kościoła św. Stanisława

  • domkniecie kompozycji prezbiterium przez dwa dekoracyjne pasy z kompozycja malarską

Linearna Kompozycja zawiera elementy nawiązujące do części różańca, po lewej do części Radosnej i Bolesnej po prawej do części Chwalebnej i Światła.

Formy z 5 kołami, symbolizującymi pięć tajemnic otacza ornament w formie różańca. Pasy wypełnia wzór z elementami krzewu różanego – kwiatami i liśćmi. Tło bezowe lub błękitne w zależności od wariantu A lub B, linie malowane złotem.

Powyższe rozwiązanie określa schemat kompozycyjny – który zostanie uszczegółowiony malarsko w fazie realizacji przez wykonawcę polichromii.

(jako wykonawcę proponujemy doświadczony zespół dr hab. Sylwestra Piędziejewskiego z Pracowni Ściany ASP /który realizował m.in. polichromie w kaplicy adoracyjnej łódzkiej katedry).

  • korekta kasetonu – zamkniecie trzech pól na osi nad prezbiterium i spłycenie kolejnych

Oświetlenie sztuczne wnętrza

  • zmiana oświetlenia prezbiterium – 4 zwisające oprawy z e środków 4 pól kasetonu

  • zmiana oświetlenia nawy na dwa rzędy nowoczesnych kolistych, liniowych żyrandoli

  • zmiana tradycyjnych kinkietów na nowoczesne kubiki świecące góra/ dół – wprowadzenie układów rytmicznych – obramień otworów okiennych i stacji Drogi krzyżowej

Warianty kolorystyczno-materiałowe wnętrza:

Wariant A

Nawiązanie do kolorystyki Maryjnej – biel w połączeniu z błękitem, złocenia w dekoracyjnych pasach prezbiterium

  • pomalowanie na biało sufitu nawy

  • uzyskanie tektoniki dotychczas płaskich ścian nawy (zabudowa G-k lub sztukateria)

  • wprowadzenie białych obramień okiennych

  • wprowadzenie białych paneaux pod poszczególne stacje Drogi krzyżowej

  • wyodrębnienie kolorem pionowych fragmentów ścian w ołtarzach bocznych

  • wprowadzenie kolorystyki ścian w tonacji szaro – błękitnej w różnych gradacjach

Wariant B

Nawiązanie do istniejących elementów wnętrza, drewnianego sufitu i posadzki w prezbiterium – odcienie beżu z elementami drewna, złocenia w dekoracyjnych pasach prezbiterium

  • pozostawienie ciemnego drewna sufitu nawy

  • wprowadzenie drewnianych obramień okiennych

  • wprowadzenie drewnianych paneaux pod stacje Drogi krzyżowej

  • wyodrębnienie drewnem pionowych stref ołtarzy bocznych

  • wprowadzenie kolorystyki ścian w tonacji beżowej w różnych gradacjach – beżowe tło dekoracyjnych pasów w prezbiterium

24 maja 2023 Joanna Walendzik-Stefańska